Pla de xoc de mobilitat sostenible i segura
Finançament d’actuacions en el marc del component 1, derivats de l’acord de la Conferència Nacional de Transports, de 5 de novembre de 2021, pel qual es fixen els criteris de distribució territorial de crèdits pressupostaris dels exercicis 2021 i 2022, així com la distribució corresponent a l’exercici del 2021, per al finançament d’actuacions en el marc del component 1.
Aquestes actuacions contribuiran directament a fomentar l’ús del transport públic a les zones de baixes emissions de Barcelona i la seva àrea metropolitana, augmentant el servei de metro i dotant-lo de més capacitat per a una millor absorció de l’increment de la demanda esperada. Les actuacions contribueixen a la descarbonització de la mobilitat, ja que potencien un mitjà de transport públic col·lectiu que utilitza energia elèctrica verda com a alternativa al vehicle privat.
Adquisició i posada en servei comercial de quatre trens quíntuples per a la millora del servei de Metro Barcelona (línia L3), per dotar de més capacitat i atractiu el transport públic per a l’impuls de les zones de baixes emissions de Barcelona i la seva àrea metropolitana.
Els trens incorporen les últimes tecnologies de mercat disponibles per a la digitalització de processos, tant d’operació com de manteniment i informació a l’usuari, per exemple, monitorització del tren a temps real, sensorització de sistemes del tren a temps real (condition-based maintenance), sistema d’informació al passatge digital i multimèdia a temps real, accés a la cabina de conducció mitjançant identificació digital, etc.
L’actuació té per objectiu la renovació de la via de la L5 en els trams de Gavarra, Verdaguer-Sagrada Família i Sagrera-Horta.
- Renovació de la superestructura de via de la xarxa de metro de Barcelona. L3-L4-L5
L’actuació té per objectius:
- La renovació de la via de la L3 en els trams de Maria Cristina-Sants Estació (4.000 m aproximadament).
- La renovació de la via de la L4 en els trams entre la Barceloneta i Verdaguer (3.100 m aproximadament).
- La renovació de la via de la L5 en els trams de Cornellà-Gavarra (200 m aproximadament), Verdaguer-Sagrada Família (500 m aproximadament) i Sagrera-Horta (3.140 m aproximadament).
Les diferents renovacions de la via inclouen, segons les necessitats de cada tram:
- La renovació de la superestructura dels trams amb travesses de formigó, noves fixacions i la renovació del carril.
- La renovació del drenatge de la via dels trams.
- La renovació/instal·lació d’escapaments.
- La creació de nous pou de bombes.